بعد از خاتمه بافت ، حاصل کار بافنده جهت عملیات شستشوی فرش دستباف و سایر عملیات تکمیلی به قالیشویی فرستاده می‌شود. همانطور که شستشوی اولیه نقش بسزایی در آشکار شدن جلوه و زیبایی فرش و حصول نتیجه زحمات بافنده دارد، شستشوی های بعدی نیز که بعد از استفاده این هنر صنعت به عنوان کف پوش در منازل و مساجد… و بروز کثیفی حاصل از قرار گرفتن در معرض گرد و خاک و دوده انجام می شود، در برگرداندن جلوه و زیبایی آن به حالت اولیه تاثیری بس مهم بر جای می‌گذارد.

همه فرشهای مورد استفاده، اعم از فرشهایی که برای مفروش کردن منازل به کار می روند و یا فرشهایی که جنبه تزئینی داشته و به عنوان تابلو بر روی دیوار نصب میشوند بعد از مدتی لایه ای از خاک و کثیفی بر روی آنها قرار می گیرد لایه ای که شاید با استفاده از چشم کاملا قابل دید نباشد، فقط کافی است که یک دستمال نمدار برروی آن بکشید، آنگاه شاهد کلی کثیفی و چرک فرش خواهید بود.حتی هوای مجاور ما آلوده کننده است و ذرات گرد و غبار آن در لابه لای پرز فرش فرو رفته و در بلند مدت باعث چرک و تیره شدن سطح فرش میگردد.ذرات ریز غبار به صورت لایه ای نازک روی سطح و داخل پرزهای فرش نفوذ میکند. این لایه ها جذب کننده ی رطوبت نیز هستند و در بلند مدت به صورت لکه های چرک روی سطح فرش پدیدار میشوند و حتی باعث پوسیدگی فرش نیز میگردند. کثیفی های فرش ممکن است محل انباشت موجودات زنده میکروسکوپی مانند قارچ، باکتری و غیره باشد. فرش های کثیف علاوه براینکه می توانند ظاهر منزل یا اتاق را زشت کنند، بعد ازمدتی بوی نامطبوعی از آن ها فضای اتاق را پر خواهد کرد. به خاطر تمامی موارد اشاره شده است که شستن دوره ای فرش به افراد توصیه می شود و فرشها الزاما پس از مدتی به علت مجاورت با انواع آلودگیها بایستی شسته شده و تمیز گردند.

 

 

 

 

 شستشوی فرش ازسالهای گذشته در بین خانواده های ایرانی مرسوم بوده و در مواقعی انجام عمل شستشو آئین خاص خود را داشته است. شستشوی دقیق و اصولی فرش باید به نحوی باشد که هدف اصلی به خوبی و بدون کمترین صدمه به فرش تحقق یابد و فرش از آلودگیها و چرک زدوده شده و کاملا پاکیزه گردد.

انتخاب متد صحیح شستشوی فرش دستباف خیلی مهم است برای اینکه انتخاب یک روش اشتباه می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به فرش وارد آورد. با توجه به روش منحصر بفرد مورد نیاز در شستشوی هر نوع فرش، استفاده از ماشین آلات مکانیزه در شستشوی فرش دستبافت توصیه نمی‌گردد و استفاده از روش های سنتی توسط استادکاران واجد شرایط ارجح می‌باشد. شستشوی فرش دستباف در شرکت فرش قرمز به روش سنتی و با اتکا به سالها تجربه در تولید، تکمیل و صادرات فرش صورت می‌گیرد.

 

 

 

 

 

در این شرکت، شستشوی فرش دستباف در دو گروه دستبافت معمولی و دستباف درجه یک به صورت جداگانه و در مراحلی خاص و منطبق بر ویژگی های آن گروه اعمال می‌شود.

_ فرش دستباف معمولی = (پشم، کرک)

_ فرش دستباف درجه یک = (گل ابریشم)

نکته: اینکه قالیشویی و شستن فرش را نیز هر چند وقت یکبار باید انجام داد، بستگی به عوامل مختلفی مانند محیط، وجود حیوانات خانگی، بچه ها و غیره دارد و اصول تکرار آن، هر شش ماه و حداکثر یک سال است.