نگهداری از فرش ابریشم

فرش ابریشم در بین فرشهای دستباف از گرنبهاترین فرشها میباشد که نگهداری آن نسبت به انواع دیگر سخت تر بوده و نیازمند دانستن اطلاعاتی در این راستا میباشد.
یک فرش ابریشم قابلیت آن را دارد که قرنها باقی بماند و کیفیت و جلوه و شکوه اولیه خودرا حفظ کند. در حالیکه به شیوه درست از آن حفاظت شود. بهمین دلیل موارد مهمی رادر نظر گرفته ایم که رعایت این اصول تاثیر بسیاری در مدت عمر فرش شما خواهد داشت.
از جمله این موارد: رطوبت، حشرات موذی، آویزان کردن، انبارکردن، آسیب و چرخش

?رطوبت
برای شستشوی فرش از خدمات شرکت‌های معتبر و دارای مجوز استفاده کنید. شستشوی غیراصولی و استفاده از مواد شوینده‌ی اسیدی یا قلیایی باعث آسیب دیدن فرش خواهد شد. پس از شتستشوی فرش توسط قالی‌شویی یا پس از مرطوب شدن فرش به هر دلیل، مطمئن شوید که رطوبت فرش به طور کامل از بین برود زیرا وجود رطوبت در فرش به طور مرتب باعث پوسیدگی الیاف آن می‌شود
آب مهم ترین و بهترین ماده برای تمیز کردن فرش و لکه برداری جزیی فرش است، در کل میتوان اینطور بیان نمود که آب بهترین دوست و بدترین دشمن فرش است.رها کردن فرش به صورت مرطوب برای هر فرشی خطرناک است. حتی فرش هایی که ثبات رنگی بالایی دارند در صورت مرطوب ماندن،ممکن است رنگ پس بدهند و در صورت تداوم پوسیده میشوند. اما این به معنای ترس از استفاده از فرش دستباف در محیطهای در معرض آب مثل سرویس بهداشتی، آشپزخانه نیست. اگر فرش خیس شد، سریع آن را خشک کنید. میتوان آن را در هوای آزاد پهن کرده تا خشک شود یا اگر هوا سرد بود، میتوان از سشوار استفاده کرد. اگر فرش خیلی خیس شده باشد، بهترین گزینه این است که در هنگام خشک کردن، قسمت مرطوب را در خلاف جهت خواب فرش شانه کرد.
اما بهتر است به این نکته توجه کنیم که قبل از هر عملی بهتر هست تا جای ممکن آب نفوذ کرده در فرش را از آن خارج کنید.

? حشرات موذی
به منظور نگهداری از فرش باید بدانید که اصولی ترین روش جهت مبارزه با حشرات موذی، رفت و آمد مکرر، نورو هواگیری مرتب فرش میباشد. فرشهای مورد استفاده کمتر در مجاورت حشرات قرار میگیرند ولی اگر فرش ابریشمی در انبار است، لازم است تا هراز گاهی مورد بازدید قرار گیرد.

? آویزان کردن
از میخ یا بستهای آهنی در قسمت بالای فرش برای آویزان کردن به مدت طولانی استفاده نکنید. از ثابت کننده های پوستر یا گیره ها و پشت بندهای مناسب استفاده کنید تا وزن ابریشم به طور مساوی به طرف مستقیم شود. بهترین راه این است که یک تکه پارچه محکم را به پشت فرش بدوزید و سپس یک میله فلزی را از پارچه رد کرده و در نهایت میله را به دیوار آویزان کنید. این روش باعث زیبا جلوه دادن بیشتر فرش ابریشم برروی دیوار و همچنین تقسیم وزن فرش بطور مساوی میشود.

? انبار کردن
جهت نگهداری از فرش ابریشم اگر قصد انبار کردن آن را به مدت طولانی دارید، از یک تکه پارچه یا ملافه برای بسته بندی استفاده کنید، از کیسه های پلاستیکی محفوظ از هوا استفاده نکنید. فرشهای دستباف بویژه فرشهای ابریشمی احتیاج به هوای آزاد دارند و اکثر اوقات در کیسه های پلاستیکی میپوسند یا کپک میزنند. همچنین میتوانید از یک صندوق با تعدادی قرص نفتالین یا تنباکو استفاده کنید که آنها را هر چند ماه یکبار عوض کنید. در بهترین روش، فرشهای بزرگ بهتر است دور یک ستون یا دیرک پیچیده شوند و قسمتهای انتهایی فرش که بیرون میزند برروی یک ۳ پایه یا قطعه ای قرار داده شود. توصیه میشود فرشها را برای نگهداری به مدت طولانی، بصورت بازو صاف بر روی یکدیگر بخوابانید. فرشهای ابریشم را در مکانهای مرطوب، گرم، خیس یا دارای هوای خفه انبار نکنید. این کار سبب کپک زدن فرش، ایجاد بوی بد، بی رنگ کردن فرش و افت فرش میشود. به هیچ عنوان فرش را در حالت خیس رها نکرده و آن را خشک کنید. برطرف نکردن کامل رطوبت منجر به کپک زدن فرش میشود. فرش ابریشم را در کمد گرم نیز انبار نکنید، چرا که به دوام و استحکام برش آسیب میزند و پایه و اساس فرش، خشک و شکننده میشود.

? برای انبار کردن فرشهای خود ۳ اصل مهم را در نظر گرفته و فراموش نکنید
۱. برای انبار کردن فرش پس از غبار گیری باید فرشهای ضدعفونی شوند، سپس با بلورهای بیدکش پارادی کلربنزن(نفتالین) پیچیده شوند. گلوله های نفتالین برای باردهی بیشتر باید خرد شود.
۲. هر قالی به جای پلاستیک باید در کاغذ پیچیده شود تا نگهداری آن به صورت بسته بهتر و راحتتر باشد. سپس در مکان امنی دور از رطوبت مواد مضر رو از محل زندگی در منزل، به دلیل بودن بخار نفتالین موجود درآن نگه داشته شود.
۳. خوشه های سدر که به منظور محافظت ازفرش و قالی به کار می رود محافظت کامل از حشرات را میسر نمی کند. موارد دیگری که پیشگیری را تقویت میکنند کاغذ روزنامه، کلر، بنزن، کافور و فلفل میباشند.( به جای نفتالین و سدر میتوانید از مواد یاد شده استفاده کنید).

?آسیب
اگر فرش ابریشمی صدمه دیده مثل سوختن، پاره شدن و … هرچه سریعتر برای رفع آسیب دیدگی به یک کارشناس با تجربه مراجعه کنید. چرا که ممکن است این آسیب به مرور زمان بدتر شود. هر قسمتی از فرش که ساییده شده یا آسیب دیده باشد و حتی سوراخهایی ایجاد شده در فرش قابل ترمیم هستند و پس از ترمیم، فرش به زیبایی و کیفیت اولیه خود باز میگردد.

?چرخش
به طور مرتب فرش ابریشم را بچرخانید تا ۲ طرف آن بطور مساوی در معرض نور خورشید و سایش قرار بگیرند. در روزهای آفتابی شدید از پرده یا کرکره استفاده کنید تا از اثرات تابش مستقیم نور خورشید بر فرش ابریشم کم میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *